VIP-nieuws
Ondersteuning thuis en twee keer klussenhulp
5 mei 2024, door het VIP-team
Ondersteuning thuis door Home Instead
Het bureau van Home Instead is 24 uur per dag bereikbaar en verleent ondersteuning thuis. De zorgverleners bieden individuele begeleiding, persoonlijke verzorging, lichte huishoudelijke hulp in en om het huis en mantelzorgondersteuning. Per situatie wordt besproken waar de klant behoefte aan heeft. De ondersteuning is een combinatie van persoonlijke aandacht, gezelschap en praktische ondersteuning. De zorgverlener is minimaal 2 uur tot max. 3,5 uur aaneengesloten bij de klant. Het gaat om 2 of 3 dezelfde medewerkers. Er wordt door Home Instead geen medische zorg geboden, dit doet de wijkverpleegkundige van het wijkteam. Home Instead is soms aanvullend op de thuiszorg en werkt samen met Cordaan, Evean en Buurtzorg.
De zorgverleners, CAREGivers genoemd, zijn in dienst bij Home Instead. Ze krijgen een basistraining en een vervolgtraining alzheimer care. De medewerkers zijn minimaal 3 dagen per week beschikbaar, ook voor zorg in het weekend en hebben hun eigen vaste klanten.
Voor deze individuele thuisbegeleiding is een WLZ (Wet Langdurige Zorg) indicatie nodig. Deze kunt u aanvragen bij het CIZ (centrum indicatiestelling) De begeleiding wordt bekostigd vanuit de WLZ, u moet een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Voor informatie kunt u contact opnemen met Home Instead op telelefoon 020 261 38 47. Na de aanmelding komt de klantcoördinator bij u thuis om met u en uw familie/mantelzorger te bespreken welke hulpvraag u heeft en op welke tijdstippen u de begeleiding wenst. In het kennismakings- bezoek met de medewerker bespreekt u samen de concrete invulling van uw vragen.
Als de mantelzorger een aanvullende verzekering bij Zilveren Kruis, Interpolis of Prolife heeft, dan kan deze thuisondersteuning ook als mantelzorgondersteuning aangevraagd worden. Ook betaling via pgb of particulier €58,20 per uur is mogelijk.
(NB: tarief op datum publicatie)
Klik hier voor meer informatie.
De klussendienst
Dit is een initiatief van Voor Elkaar in Zuid, Buurtteam Amsterdam en Puur Zuid.
Als u 75+ of lichamelijk enigszins beperkt bent dan kunt u hulp vragen voor kleine klussen. Een klus aanmelden kunt u iedere werkdag via telefoonnummer 020 235 91 20 of 020 679 44 41. Na aanmelding schakelen zij een klusser in, die dan contact met u opneemt om een afspraak in te plannen. Gasfitters-loodgieterswerk en schilderen vallen niet onder de klussendienst.
Belklus.nl
Een helpende hand voor klusjes in en om het huis voor wie de AOW-leeftijd (67) heeft bereikt of gehandicapt is. Eenvoudige, kortdurende klusjes zijn gratis, eventuele materiaal- en parkeerkosten moeten wel betaald worden. Voor tijdrovende klussen wordt tussen de €25,- en € 50,- in rekening gebracht.
Een klusje kan aangevraagd worden via deze link door het invullen van een online formulier of telefonisch 020 647 10 89 op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur.
Beep for help
30 november 2023, door het VIP-team
Beep for Help heeft een nieuw kantoor: Zeilstraat 44-46, 1075 SJ Amsterdam. Buurtbewoners kunnen binnenlopen en bij de balie informatie vragen over mogelijke niet-medische hulp in de thuissituatie. Beep for Help is in 2022 gestart als initiatief van een arts en een wiskundige, die in hun eigen familie merkten dat ouderen die thuiswonen meer diverse hulpvragen hebben dan bij het gebruikelijke aanbod mogelijk is. De hulp is ook gericht op ontlasting van de mantelzorgers.
Wat is het aanbod van Beep for Help
Beep for Help biedt direct hulp aan huis, met nadruk op flexibele en snelle hulp. Het streven is dat de hulp, indien gewenst, binnen een uur geboden wordt. De hulp kan eenmalig en snel zijn, bijvoorbeeld een bril ophalen bij de opticien of in huis een kleine reparatie uitvoeren. Daarnaast kunnen langer durende klussen aangevraagd worden: het huis opruimen, schoonmaken, snoeien in de tuin. Samen wandelen, begeleiden naar het ziekenhuis, koken (voor meerdere dagen), boodschappen of de was doen zijn ook mogelijk,
De helpers van Beep for Help
Er zijn vijf fulltimers en nog een aantal parttimers werkzaam, deze zijn in dienst van Beep for Help en ontvangen een eerlijk loon, pensioen en vakantiegeld. Allen hebben een VOG-verklaring en krijgen periodiek interne trainingen. Op de planning staan bijvoorbeeld een training over veiligheid voor de helpers en een workshop snoeien. De medewerkers hebben verschillende deskundigheden: schoonmaken, tuinieren, klussen, begeleiding en zorg. De medewerkers doen alles op de fiets/e-bike, ze hebben geen auto. Als er vervoer per auto gevraagd wordt, dan gebeurt dit met de auto van de cliënt.
Hoe kan de hulp aangevraagd worden
Buurtbewoners kunnen binnenlopen, telefonisch hulp aanvragen tel. 020 – 224 6005 of via de mail klantcontact@beepforhelp.nl. Het meest gebruikelijk is dat de hulp wordt aangevraagd en afgestemd via de website beepforhelp.nl of via de app. Bij terugkerende hulp, bijvoorbeeld schoonmaken van het huis, kan niet gegarandeerd worden dat altijd dezelfde helper zal komen. Dit hangt samen met de nadruk die gelegd wordt op flexibele en snelle hulp.
Wat zijn de kosten van de hulp van Beep for Help
Het startbedrag van hulp is altijd € 3,60. Dit wordt gebruikt voor de basiskosten van het bureau. Daarna wordt per minuut betaald: € 0,36 per minuut. De hulp kan voor meerdere uren maar ook per kwartier geboden worden. Om enkele voorbeelden te geven. Het eerste uur kost € 25,20. Drie uur hulp komt op € 68,40. Een kwartiertje kan voor € 9,00. De betaling verloopt via iDeal of creditcard of digitaal met een factuur via de mail. De aanvraag en betaling kan ook door kinderen of familie van een oudere gedaan worden.
Het logeerhuis
30 november 2023, door het VIP-team
Het logeerhuis is een veilige plek met toezicht en hulp voor buurtbewoners en Amsterdammers, waar zij overdag, ’s-avonds, in het weekend en/of ’s-nachts kunnen verblijven, wanneer het thuis even niet gaat of om hun mantelzorger te ontlasten. Een plek waar de medewerkers de zorg van de mantelzorger tijdelijk overnemen, maar ook zorgen voor de kwetsbare buurtgenoot thuis. Je kunt in het logeerhuis eten, drinken en slapen. Er zijn 12 aangepaste kamers. Om er te kunnen verblijven heb je een WMO-indicatie nodig (er moet een medische reden zijn) verkrijgbaar bij het Sociale Buurtteam. Daarnaast betaal je een eigen bijdrage van € 20,- per dag, houd je je eigen huisarts en neem je de eigen thuiszorg mee. Eventueel kan de mantelzorger ook meekomen.
De kosten worden gefinancierd uit een fonds waarin pensioenfondsen investeren. De eigenaar van Tolstraat 75 is een genereuze eigenaar die het initiatief ruimschoots faciliteerde. De Stichting Logeerhuizen Amsterdam is onderaannemer van thuiszorgorganisatie Cordaan.
Meer informatie:
Het Logeerhuis
Tolstraat 75
1073 RZ Amsterdam
020 2134550
Clientenbelang
26 augustus 2023, door Carmen Baank
Recentelijk woonde ik bij Vitae Valerius een bijeenkomst bij over Cliëntenbelang:
Erica en Marion, beiden (zorg)professionals bij Cliëntenbelang Amsterdam kwamen vertellen over de Ondersteuning die Cliëntenbelang biedt aan alle Amsterdammers van jong tot oud, die te maken krijgen met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO, Zorgverzekeringswet (ZVW) of de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Deze wetten liggen (soms) in elkaars verlengde. Om in aanmerking te komen voor WLZ is een indicatiestelling nodig die verstrekt wordt door Centraal Indicatie Zorg (CIZ).
Welnu, bij het opgang brengen van een indicatie-aanvraag ondersteunt Cliëntenbelang Amsterdam. WMO, ZVW en WLZ hebben hun eigen werkterrein: WMO is gericht op zorg aan huis (huishoudelijke hulp, ondersteuning, aanvraag hulpmiddelen); bij WLZ gaat het o.a. om langdurige zorg thuis of zorg in een zorginstelling; bij ZVW gaat het over persoonlijke verzorging en verpleging. Erica vertegenwoordigt de WMO /ZVW en Marion de WLZ.
Cliëntenbelang geeft onafhankelijke cliëntondersteuning wanneer je vastloopt bij het regelen van zorg of voorzieningen. Het is een veilige organisatie omdat deze onafhankelijk werkt van gemeente en zorgaanbieders. Dus Cliëntenbelang biedt geen zorg of hulp aan maar kijkt wat je nodig hebt aan zorg en hulpmiddelen en waar je recht op hebt: het gaat om informatie geven en ondersteunen bij het aanvragen van een voorziening. Ook komen De cliëntondersteuners op verzoek bij je thuis. Een beroep doen op adviseurs van Cliëntenbelang Amsterdam is gratis. Bij gebruikmaking van bijv. inzet van huishoudelijke hulp via de WMO betaal je een vaste bijdrage van rond de 15 euro per maand. De bijdrage bij gebruikmaking van de WLZ is inkomensafhankelijk…
Telefoon: 020 7525100
E mail: info@clientenbelangamsterdam.nl
Website: cliëntenbelangamsterdam.nl