Nog een paart kaarten beschikbaar!

Nog een paart kaarten beschikbaar!

Hoe komen we los van het juk van onze tijd en van de angst waardoor we machthebbers gehoorzamen?’ Dit is het onderwerp van de lezing van Martin Stam op 1 november in het DufayCafé. 

Stadsdorpen zijn een voorbeeld van verzet tegen the powers to be. Ze verzetten zich tegen individualisering, technocratisering en commercialisering en komen op voor menselijke waardigheid, gemeenschappelijkheid en solidariteit.

Locatie:  Dufaycafé, Dufaystraat 19
Datum:  dinsdag 1 november 2022
Tijd:       20:00 met borrel na afloop
Inloop:  vanaf 19:30 uur
Bijdrage: 5 euro 
Klik HIER voor tickets

Zeker sinds Spinoza is Amsterdam de stad waar machthebbers aangevallen en zelfs afgezet worden. In die traditie spreekt Martin Stam deze avond over de vraag waar Spinoza een levenswerk van maakte: ‘Hoe komen we los van het juk van onze tijd en van de angst waardoor we machthebbers gehoorzamen?’ Niet als een geschiedenisles, maar vanuit de vraag: wat kunnen we er voor nu uit leren?

Achtergrond informatie:

Sous le pavé est la plage was de leus waarmee in Parijs de straten werden opengebroken en barricades opgeworpen. Sinds ’68 is het plaveisel veranderd in een dikke laag asfalt, waardoor het strand nog onbereikbaarder is voor mensen om met elkaar te spelen, luieren, flirten, dromen, dansen, vuurtje stoken, zingen en samen de sterrenhemel te bekijken. Het was deze droom die de schrijver Henri Miller zo mooi verbond aan Spinoza: ‘You see, to me it seems as though the artists, the scientists, the philosophers were grinding lenses. It’s all a grand preparation for something that never comes off. Someday the lens is going to be perfect and then we’re all going to see clearly, see what a staggering, wonderful, beautiful world it is.’

Vandaag de dag kost het moeite om je het strand nog als een vrijplaats voor te stellen, nu het overal is aangeharkt en verkaveld door de horeca. In een halve eeuw tijd is de homo ludens, die droom van de spelende mens uit de jaren zestig, teruggedrongen door een wereldwijd conglomeraat van voedsel-, toeristen-, mode- en media-industrieën.

Hoe kan Spinoza helpen ons daarvan te bevrijden?
 Spinoza leefde in het derde kwart van de zeventiende eeuw, minstens zulke onzekere tijden als de onze. Het plaveisel in zijn tijd bestond uit de machten die geloof predikten en gehoorzaamheid eisten, en uit oorlogszuchtige buren die het jonge welvarende land wilden innemen. Spinoza zag tot zijn verbijstering hoe mensen voor onvrijheid kozen omdat ze bang werden gemaakt. Hij zette de toon voor radicale verandering door te zeggen: ‘Ik wil mijn vermogens ontwikkelen en niet verloochenen’. Zo kwam hij op de vraag waar hij een levenswerk van maakte: ‘

Jaap_Admiraal
Minerva_Boeken
Delen_Bank
De_Jong_Groep
Metamorfose
Imagine
Mulder-ZoW
Van Avezaath Beune
Frits Stolk Antiek
Landorette_Banstraat
Security Shop
Naastenwijzer
Restaurant_Maru
Brummel_en_Beuk
Jules_en_Juliette
Jumbo
Kunsthuis_Amsterdam