Ruud Beunderman: Monet
Te gast op The Wedding Party (Giverny 20 juli 1892) van Monet
In 1883 arriveert de schilder Claude Monet met zijn nieuw samengestelde gezin in het dorpje Giverny. Daar hoopt hij in alle rust het idyllische landschap en het licht van de reflectie op het water van de Seine vast te leggen.
Maar rust is hem bepaald niet gegund. Er ontstaan conflicten met de lokale bevolking en met de, vooral Amerikaanse, schilders die in het nieuw gebouwde Hotel Baudy een gastvrij onderkomen vinden. Zij vallen erg in trek bij de stiefdochters van Monet en als één van hen begin 1892 wil trouwen met een jonge Amerikaan dreigt Monet te vertrekken.
Maar zover komt het niet. Op woensdag 20 juli 1892 trekt een bruidsstoet door het dorp. Voorop loopt de bekende schilder Claude Monet met aan zijn arm zijn stiefdochter Suzanne Hoschedé, daaracher de Amerikaanse schilder Theodore Earl Butler met naast hem Alice Hoschedé – Monet, de moeder van de bruid.
Theodore Robinson schilderde dit heugelijke moment in zijn The Wedding March. Monet blijft tot zijn dood in 1926 in Giverny wonen. Zijn tuin, het dorp en de schilderijen die hij er maakt, zullen wereldberoemd worden.
Ruud Beunderman en zijn vrouw Fatima gingen in de voetsporen van Monet naar Giverny en onderzochten de verhalen achter dit werk van Theodore Robinson en andere schilderijen uit die periode. Zondag 23 november toont hij het resultaat van deze zoektocht.
Plaats: Dufay Café, Dufaystraat 19
Datum: zondag 23 november
Aanvang: 16.00 uur, inloop 15.30 uur
Kosten:
- € 3,50 Regulier tarief
- € 3,50 Leden van Vondeldorp
- € 1,00 Houders van een Stadspas
- € 1,50 Toeslag kaartje aan de zaal
Klik hier om naar het programma van november (terug) te gaan
Over Ruud Beunderman en Fatima van der Maas
Ruud Beunderman was als klinisch psycholoog en psychotherapeut onder meer werkzaam bij het AMC Amsterdam en Arkin GGZ Amsterdam
Samen met zijn echtgenote Fatima van der Maas (historica en onder meer verbonden aan Instituut Collectie Nederland) bezochten zij, in het kader van hun project ‘Op zoek naar impressionisten’ de afgelopen vijftien jaar locaties waar impressionisten verbleven en in de natuur ‘en plein air’ schilderden. Hun belangstelling ging daarbij vooral uit naar de sociale – en culturele factoren die bijdroegen tot de ontwikkeling van het impressionisme.